Jeden z moich ulubionych…

Jeden z moich ulubionych modeli – BMW 2002 Tii. Firma AutoArt, skala 1/43( ͡° ͜ʖ ͡°)
Historia modelu:
W 1961 BMW zaprezentowało na salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie model 1500, który zapoczątkował serię sedanów i coupe Neue Klasse. Trójbryłowe, samonośne nadwozie typu sedan prezentowało się lekko, zgrabnie i nowocześnie. Nisko poprowadzona maska samochodu była skutkiem pochylenia silnika o 30 stopni w prawą stronę nadwozia. Pozbawione charakterystycznych dla lat 50 ozdobników nadwozie było piękne w swej prostocie. Przednie zawieszenie samochodu oparto na kolumnach MacPhersona, a bezpieczeństwo zwiększały hamulce tarczowe. Silnik samochodu był bardzo udaną konstrukcją. Jednostka M10 posiadała ogromny potencjał rozwojowy, dzięki czemu w następnych latach BMW sukcesywnie poszerzało serie Neue Klasse. W modelu 1500 silnik miał pojemność 1499 ccm i posiał moc 80 KM. Wkrótce oferta BMW rozszerzyła się o model 1800 z silnikiem o pojemności 1773 ccm i mocy 90 KM (1963),a niedługo potem model 1600 z silnikiem o pojemności 1573 ccm i mocy 83 KM (1964) który zastąpił 1500. W 1965 do tego grona dołączyło sportowe Coupe 2000C/CS, a rok później sedan 2000.
Wyjątkowe uznanie zdobyły dwudrzwiowe sedany serii 02 o sportowym charakterze produkowane od 1966 do 1977. Pierwszym z nich był model 1602 (1966 – 1975). Następnie do produkcji wszedł model 2002 (1968 – 1975), a po nim 1802 (1971 – 1975). Po kryzysie paliwowym wprowadzono do produkcji model 1502 (1975 – 1977). Największą popularność w serii 02 zdobył model 2002.
BMW 2002 oferowano w 4 wersjach:
-„Standardowej” z silnikiem o mocy 100 KM osiągającej prędkość 170 km/h. Produkowana była od 1968 do 1975 roku.
-Ti ((Turismo internationale), produkowana w latach 1968 – 1972, z silnikiem o wyższym stopniu sprężania i mocy 120 KM, przyspieszenie do 100km/h w 9,4s prędkość maksymalna 185 km/h. Powstało 14,5 tysięcy egzemplarzy BMW 2002 Ti.
-Tii ((Turismo internationale injected), wprowadzona do produkcji w 1971 roku. Silnik z mechanicznym wtryskiem paliwa Kugelfischer, o mocy 130 KM, przyspieszenie do 100km/h w 9,4s prędkość maksymalna 190 km/h. Wyprodukowano prawie 39 tysięcy sztuk tej wersji.
-Turbo, topowa wersja modelu 2002, z silnikiem wyposażonym w turbosprężarkę, o mocy 170 KM, przyspieszenie do 100km/h w 7s, prędkość maksymalna 211 km/h. Powstało tylko 1672 egzemplarzy tej odmiany. Warto dodać, że był to pierwszy europejski seryjnie produkowany samochód wyposażony w turbosprężarkę.
Produkcję modelu 2002 zakończono w 1975 roku po wyprodukowaniu ponad 430 tysięcy egzemplarzy. Łącznie powstało 862 tysięcy samochodów serii 02, co było kapitalnym sukcesem wciąż niedużego producenta o charakterze krajowym jakim był wówczas BMW. Niewątpliwie to dzięki serii Neue Klasse BMW stanęło na nogi po fatalnej końcówce lat 50, kiedy to firma znalazła się o krok od przejęcia przez Daimler – Benz. Neue Klasse było także pierwszym poważnym krokiem BMW do zbudowania koncernu światowego jakim jest obecnie.
Więcej zdjęć: http://modelewladka.blogspot.com/2015/10/bmw-2002-tii-autoart_38.html
#samochody #motoryzacja #bmw #ciekawostki #modele143