1914 A.L.F.A 40/60 HP…

1914 A.L.F.A 40/60 HP Aerodinamica CastagnaProjektant: Giuseppe Merosi (podwozie), Carozzeria Castagna (nadwozie)
Czyli jedna z pierwszych, udanych prób stworzenia aerodynamicznego automobilu.
W 1914 roku doświadczona firma Carozzeria Castagna, zajmująca się budową nadwozi, otrzymała nietypowe zlecenie od hrabiego Marco Ricotti. Samochód miał stawiać jak najniższy opór powietrza, a wyglądem przypominać łzę lub torpedę.
Nadwozie tego wyjątkowego samochodu zostało skonstruowane na podwoziu legendarnego, wyścigowego modelu A.L.F.A 40/60 HP. Zostało ono wykonane z ręcznie tłoczonego aluminium, a inżynierowie wzorowali się na aktualnych osiągnięciach lotnictwa – sterowcach.
Zachowano oryginalny silnik o pojemności 6,1 litra i mocy 70 KM (można było dostać się do niego przez boczne drzwiczki), który w połączeniu z opływowym nadwoziem rozpędził automobil podczas oficjalnych testów do 139 km/h – 14 km/h szybciej, niż wyścigowy oryginał. Dla porównania, prędkość maksymalna Forda Model T z lat 1908-1927 wynosiła 68 km/h. Aerodinamica ważyła około 1500 kg, czyli ćwierć tony więcej od oryginału. Położenie ogromnego silnika sprawiało, że kierowca siedział niemal w połowie długości samochodu, z dala od przedniej szyby.
W 1915 roku Aerodinamica na polecenie ekscentrycznego Ricottiego została przerobiona na kabriolet. Później słuch o niej zaginął, a dziś jej wierną replikę można obejrzeć w Muzeum Alfy Romeo w Mediolanie.
#wloskaszkolamotoryzacji #motoryzacja #samochody #alfaromeo i podobno trochę #steampunk

Powered by WPeMatico